Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
19.7.2024, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Canon měla historicky hodně dlouho zhruba 50% podíl na trhu s ILC. V případě CSC fotoaparátů se nyní pohybuje spíše kolem hranice 40 % a Sony je její nejbližší konkurencí. Nikon je třetí a daleko vzadu.
Jirka-77 (240) | 30.7.202423:09
Mám Sony právě proto že jako jeden z prvních začal s CSC. To byla super inovace.
Odpovědět0  0
TuTonda (41) | 31.7.20246:17
první z moderních CSC bylo myslím MFT od Panasonicu, Sony začlo dělat první FF CSC, ...i to už tu ale tak trochu bylo ­(pokud počítáme malou hloubku komory­) v podobě digitalizovaného systému Leica M, ale to byl původně kinofilmový fotoaparát a dálkoměr na okraji spektra prodeje. Ten kdo ale rozhodně dokázal obrátit směr vývoje technologií ve fotosvětě a donutil C a N přijít s R a Z a ukončit EF a F bylo právě Sony a jeho útok s FF CSC na profesionální segment, což nikdo nepředpokládal. C a N se k CSC stavěli dříve jako k technologii čistě amatérské ­(proto také jejich CSC byly jen APS­-C v případě Canonu a dokonce jen 1­" v případě Nikonu­), které neměli konkurovat vlastním DSLR, všichni víme jak to s nimi dopadlo. Nikon 1 skončil velice rychle, Canon M nedávno ­(i když byl ukončen uměle ­"politicky­" v době kdy ještě vydělával­). Neměli ale perspektivu do budoucna...

S Nikon 1­" jsem fotil a byla to fakt bída...
Odpovědět0  0
TuTonda (41) | 31.7.20246:20
BTW nezapomínejme na Sony hybridy SLT, technologie v DSLR světě v něčem doslova revoluční, která ale také zapadla... Rozhodně to byl ale počátek přerodu Sony na CSC :­-)
Odpovědět0  0
Jirka-77 (240) | 31.7.20249:45
Nejsem profík, Mám APS­-C a když jsem chtěl větší čip než ty mrňavý, hledal jsem malou zrcadlovku Canon protože CSC nebylo ale i malá se mě zdála moc velká, tak jsem nákup odkládal až přišlo CSC a na tom začátku jsem jediný dobrý našel Sony. Samozřejmě jde o kompromis všech vlastností včetně ceny a chtěl jsem malou velikost, Sony NEX se mě vešel i do kapsy u bundy objektivem nahoru tím jak bylo tělo nízký skoro v průměru objektivu. APS­-C v kapse byla teda vyjímečná nová super funkce. Ne že bych ho tak nosil normálně ale občas se to hodilo. Stál tenkrát 15 000 Kč, to bylo tak asi max co jsem za to chtěl dát. Potom u Sony A6000 základní univerzální objektiv podle mě hodně vylepšili změnou z 18 až 55 na 16 až 50 mm. Nejvíc ale používám pevný 8 mm jako ideální pro virtuální prohlídky.
Odpovědět0  0
TuTonda (41) | 1.8.20247:56
nechtěl jsem oponovat, jen uvést na pravou míru :­-­) ...já také fotím se Sony ­(asi již 17 let ­- dříve ještě s A bajonetem­) a neměnil bych. Systém, kterému se dříve uživatelé mainstreamu ­(Canonu a Nikonu­) nepokrytě vysmívali je dnes ten asi nejprogresivnější a po všech šlape. Je to zasloužená a vydřená pozice. NEX mi prošlo rukama několik a byly to na svoji dobu a s ohledem na kompaktnost výborné stroje. I dnes si vedle FF stále držím i APS­-C. Jsou situace, kdy má pro mě více výhod...
Odpovědět0  0
Puppy8 (983) | 24.7.202411:40
Odpovědět1  0
TuTonda (41) | 24.7.202419:50
Zatím tomu tak bude, otázkou je jakou to má pro Canon perspektivu, když DSLR v prodejích strmě klesají a on sám už EF bajonet také ukončil...

Rozvinu to ještě o další myšlenku ­- tím kdo vlastně zásadně změnil směr vývoje fototechniky a donutil Canon a Nikon ukončit jejich dekády dominující DSLR systémy je právě Sony :­-)
Odpovědět1  0
TuTonda (41) | 21.7.20247:10
Canon je stále první, ale důležité je sledovat trend. Ten je podle posledních zpráv takový, že Canon v prodejích stagnuje, zatímco Sony se vede dobře. Dá se tedy očekávat, že ten náskok Canonu se bude i nadále zmenšovat. Pravděpodobně již přešla první vlna opouštějící ukončený EF bajonet při které někdo odešel ale většina přešla na R bajonet, což dělalo prodeje. Teď to již začíná stagnovat a nadále budou nákupy jen od uživatelů, kteří již R těla a objektivy mají a budou je chtít časem upgradovat, což už nebude tolik. Sony v téhle situaci už dávno je stabilizované a i přesto má prodeje slušné, proč?

Všichni totiž stále řeší koláče prodejů, ale mnohem důležitější, když chcete predikovat budoucí vývoj je aktuální uživatelská základna a ta se zdá, že je již u Sony větší. Osobně to mohu potvrdit z pozorování techniky objevující se na akcích, reálně tam prostě každý druhý kluk má Sony, čtvrtinu má Canon R a zbývající se dělí o jiné značky ­(včetně DSLR Canonu a Nikonu­).
Odpovědět2  0
Puppy8 (983) | 21.7.20248:42
Nakonec je to vždy o penězích. Zkusme si sestavit set s 24­-70­-200 na akce.

Sony:
Sony A7 IV ­- 59990 Kč
Sigma 24­-70 mm f­/2,8 II ­- 34590 Kč
Tamron 70­-180 mm f­/2,8 G2 ­- 35990 Kč ­(teď sleva 28490­)

Canon:
Canon R6 II ­- 59990 Kč
Canon RF 24­-70 mm f­/2,8 ­- 64990 Kč
Canon RF 70­-200 mm f­/2,8 ­- 77990 Kč

Takže jsme na 131 tisících u Sony a 203 tisících u Canonu. Sony A7 IV má 33 MP snímač, Canon R6 II jen 24 MP. Tamron má sice o 20mm kratší ohnisko, ale to snadno doženu vyšším rozlišením a hlavně se tak ušetřilo 25 procent na váze. Pokud se spokojím s 28mm na začátku, tak mohu vyměnit Sigmu za Tamron 28­-75 G2 a ušetřím dalších 10 tisíc.

Poříídm s Canonem za skoro dvojnásobek dvojnásobně lepší fotky? To asi těžko. Když budu chtít i něco širokého, mám u Sony Sigmu 14­-24 f­/2,8 za 42 tisíc, u Canonu nejblíže 15­-35 za 64 tisíc.

Zkrátka u Canonu žádnou přidanou hodnotu nevidím. Samozřejmě, že když sestavím totéž u Sony s GM objektivy, tak to bude dražší. Jenže mám na výběr.
Odpovědět4  0
TuTonda (41) | 22.7.20245:35
asi nezbývá než souhlasit. hodně uživatelů kteří nemají na vlajkovky kouká především na cenu...

na Sony je stále ve hře i první generace 24­-70­/2,8 GM za cca 45 tis, či nový Sony 25­-50­/2,8 za 30 tis, jinak je zde vedle Samyangu 24­-70­/2,8 za 22 tis. ještě také Sigma 28­-70­/2,8 za 24 tis a Sigma 70­-200­/2,8 za 43 tis...
Odpovědět1  0
Puppy8 (983) | 22.7.202410:44
První generace Sony 24­-70 GM bohužel není opticky nic moc ­(leda když potřebujete rychlý AF pro A1­/A9­), to už je ta druhá generace Sigmy lepší. Samozřejmě, že druhá generace 24­-70 GM je naprosto skvělá ... a drahá.

Samyang má problémy s AF­-C i po aktualizaci firmware a jejich zoom objektivy ­(hlavně 35­-150­) bohužel vykazují značné kusové vady. Jinak proti nim nic nemám, měl jsem 75­/F1.8, 85­/F1.4 a 135­/F1.8. Ten 135 je krásně lehký a má subjektivně dokonce lepší výstup než Sony GM, bohužel AF byl opět pro koncerty těžko použitelný, příliš mnoho neostrých záběrů. Sony 135 GM je v tomto nedostižný, lineární motory mají svůj význam. Mimochodem první generace Samyangu 85­/F1.4 je jediný jejich objektiv s lineárním AF motorem a bylo to znát, druhá generace už má zase zpátky krokový. Ne vždy jde vývoj kupředu :­-­)

Sigma 70­-200 je fajn, ale ten krok Tamronu ušetřit 25 procent na váze zkrácením o 20mm mi stejně přijde nejlepší.
Odpovědět0  0
Ozzelot (302) | 22.7.202416:23
že první generace Sony 24­-70­/2,8 GM není ­"opticky nic moc­" jste si naposlouchal v nějakých chytrých recenzích, že? :­-­) To je takový obecně přijatý názor, který šíří lidé, kteří jej neměli nikdy v ruce, reálně ten objektiv byl ve své době jeden z nejlepších 24­-70 na trhu a Sigma 24­-70 ART se mu následně vyrovnala, což bylo za poloviční cenu super. Sony 24­-70 GM druhé generace je dnes nepřekonaný a je zase nejlepším 24­-70 na trhu. Sigma 24­-70 druhé generace ho nedotáhla, má stejný optický návrh jako ta první, potřebovala jen rychlejší AF a prstenec clony ­(a ještě trochu zhubnout­), aby nezapadla, to byl důvod proč vznikla II gen...
Odpovědět0  0
Puppy8 (983) | 22.7.202416:39
Stačí si to přečíst, prostě dnes už je ta první generace překonaná, zváště na sensorech s vysokým rozlišením. Objektivních měření najdete dost, nic jiného mě nezajímá.

Sigma druhé generace není opticky stejná jako ta první. Sigma nemá ambice ho překonat, ale nabídnout 90 procent GM za polovinu jeho ceny.
Odpovědět0  0
TuTonda (41) | 24.7.202419:57
ambice mít může, několik lidí dělajících do optiky už se při spatření optických návrhů Sony vyjádřilo, že tam jsou zjevně dnes zaměstnané největší kapacity oboru a technologie které mají k dispozici jim zjevně umožňují být dost progresivní. Sony si je prostě přetáhlo ­/ přeplatilo. Není ani tajemstvím, že do Sony uteklo hodně lidí z Nikonu, když to s ním šlo před lety z kopce, zavíral fabriky, restrukturalizoval a propouštěl.

Nevím jaké testy sledujete, já mluvil s hodně lidma co měli současně 24­-70 GM i ART první generace a všichni shodně uváděli, že jsou to optickým výkonem totožná skla. BTW Tu ARTku mám mimochodem také, za tu cenu je bezkonkurenční...
Odpovědět0  0
Puppy8 (983) | 24.7.202422:51
Nejsou totožná: https:­/­/sonyalpha.blog­/2024­/05­/29­/sigma­-24­-70mm­-f2­-8­-dg­-gn­-ii­-art­/

Objektivy třetích stran přece nejsou o tom, vyrobit stejný či lepší objektiv jako GM. Pak by byl totiž za podobnou cenu. Tam jde o kompromis nabídnout jen o trochu horší za zhruba polovinu ceny. Sony 85­/F1.4 GM je výjimka co potvrzuje pravidlo :­-)
Odpovědět0  0
TuTonda (41) | 25.7.20246:21
u portrétního objektivu rychlost AF není tak důležitá a pro někoho může být nepodstatná i nějaká extrémní ostrost pixel na pixel, pokud nedělá velké zvětšeniny. To co je ale zásadní u portrétního objektivy ­- jakým 85­/1,4 především je ­- je přechod od rozostřených míst a především charakter bokehu, což je přesně to za co současní uživatelé 85 GM tenhle ojektiv stále chválí. Oni ti teoretici a honiči maximální ostrosti od rohu k rohu většinou končí u objektivů, které někteří označují za technicky dokonalé, ale ­"sterilní­" boz osobitosti ­- tak byla právě často označovaná první řada ART ještě na DSLR. Jejich uživatelé se připravují o něco co objevili a zamilovali si uživatelé starých manuálních objektivů, jako třeba Zeiss atp, které jsou prostě nenapodobitelné a fotky z nich označí většina lidí subjektivně za umělecky krásné.

https:­/­/youtu.be­/A4gjRJkguQc?si=yUwPnW4C19FCzHJG&t=960 a něco podobného Vám řeknou všichni majitelé tohohle objektivu. Ta rychlost AF závisí především na použitém těle.
Odpovědět0  0
Puppy8 (983) | 25.7.20249:33
Bokeh bude mít v blízké budoucnosti jiné řešení, ale na vstupu bude potřeba právě co nejlepší ­"sterilní­" fotka.

New Leica LUX app can simulate the “Leica look” of different lenses
https:­/­/leicarumors.com­/2024­/06­/06­/new­-leica­-lux­-app­-mimic­-its­-cameras­-and­-classic­-lenses.aspx­/#ixzz8gyYJFqHM

"Thanks to Leica­'s proprietary image processing engine, which is based on machine learning and computer­-aided photography, these lens simulations reproduce the unmistakable look for which these lenses are famed, including, of course, the characteristic bokeh effect. This means that an iPhone can also emulate photos with the unique aesthetic of the legendary Leica M lenses.”

Do několika let nerozeznáte výsledek od fotky se starým manuálním objektivem. Je to ale jednosměrné. Z technicky ­"sterilní­" fotky takovou vyrobíte, opačně to ale nejde.
Odpovědět0  0
TuTonda (41) | 25.7.202417:00
můžete to posunout ještě dál ­- zůstat sedět doma a generovat fotky pomocí UI a následného postprocesu, dnes už to možné je a lze tak vytvořit cokoliv což se o fotoaparátu rozhodně říci nedá, takže jasná výhoda pro vás...
Odpovědět1  0
Choakinek (4783) | 19.7.202418:31
To by mě zajímalo, jestli milovníci značky Canon odhodili CSC od Sony, když Canon přešel na CSC ­(zejména FF CSC­) anebo tak dlouho drželi ­(zastaralé­) DSLR od Canonu, dokud jim prostě Canon neukázal cestu, když začal s mnohaletým zpožděním za konkurencí vyrábět CSC.

A milé děti, kdyby Canon nezačal dělat CSC dosud, drželi by DSLR dodnes :­-­).
Odpovědět0  0
shagy2301 (31) | 20.7.202410:41
Do dnes držím DSLR od Canonu. Prečo by som to menil keď to robí svoju prácu?
A že Canon prišiel s CSC neskôr? No a? Lepšie ako v prípade Sony kde im trvalo 4 generácie kým priniesli ako takú ergonómiu v ich sérii A7.
Ako ukazuje aj Apple, nie je dôležiité prísť prvý, ale ponúknuť komplexný vyladený produkt. A to Canon v prípade jeho série R ukazuje že celkom zvládol. Nejaké prešľapy tam boli, ale ako sa vraví ­"aj majster tesár sa utne­".
Odpovědět0  0
Puppy8 (983) | 20.7.202418:41
Je pravda, že Sony trvalo 4 generace než přišel s A7C, který je konečně ergonomický a ne zbytečně velký jako všechny ostatní full frame přístroje ­(ještě je tu Sigma fp, ale ta má jiné problémy­). Dokud Canon nezmění svůj přístup k objektivům třetích stran, tak je prakticky mimo hru. Pochopil to už i Nikon. Canon žije především z existujících zákazníků, kteří adpatují své staré EF objektivy.

Pokud ale začínáte a rozhodujete se mezi Canon, Nikon, Panasonic, Sony, opravdu nevidím jediný důvod, proč zvolit právě Canon.
Odpovědět1  0
Puppy8 (983) | 20.7.202418:54
K tomu ještě dodatek, že Sony už zanedlouho uvede objektiv 24­-70 F2, který by měl být dokonce menší a lehčí ­(1145 g­) než Canon 28­-70 F2 ­(1430 g­).
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1069) | 21.7.20246:54
Já zas nevidím jediný důvod, proč volit něco jiného, než Canon.

A to je dobře. Máme na vybranou.
Odpovědět1  1
TuTonda (41) | 22.7.20246:02
osobně je mi jedno, jestli bude první Sony nebo Canon, ale přeji si, aby si oba vždy maximálně konkurovali. Pro zákazníky je to to nejlepší co může být. Výrobce se pak snaží nezanedbávat vývoj a ovlivňuje to i cenotvorbu...
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.